
Прочетен: 2458 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 08.12.2007 20:08
Във в. "Капитал" от тази седмица (бр. 47 / 07.12.2007) излезе хубава статия на Георги Стоев и Лилия Петрова от Industry Watch. В нея се прави опит за формулиране на критерии за ефективността на инвестициите в транспортната инфраструктура на столицата, както и се предлага остойностяване на конкретен сценарий.
Оставям настрана, че се разглеждат само автомобилните превози (а не всички видове), че остойностяването е прекалено схематично и ред други недостатъци - всичко това са дреболии в сравнение с опита проблематиката на транспорта в София да бъде направена предмет на обективно обсъждане. Намирам, че цялостният подход на авторите абсолютно правилен и усилия от подобен род са всъщност пътя към по-добър транспорт в града.
Статията е озаглавена "В София поне с 30 км в час" и може да бъде прочетена тук: http://www.capital.bg/show.php?storyid=405484
Асен Антов
09.12.2007 10:07
И само като допълнение към цитираната статия - поради липса на проучвания авторите не могат да се сравнят средната скорост на движение с тази на Варшава(26 км/ч). Резултатите от едно не много пълно, но все пак скоро извършено(13 ноември) измерване на скоростите на движение в реално време - около сутрешния пик в периферията на идеалния център показват средна скорст от 13 км/ч - т.е. два пъти по-малка....
Всъщност не скоростта, а времето за пътуване е по-важно и мисля, че то е най-добре де се получава аналитично вместо по анкета, защото хората са склонни да закръглят на към 10 до 15 минути. Така по анкета се оказва, че огромна част пътуват точно 30 мин, но никой не пътува 25 или 35 минти. Под аналитично получаване имам предвид не сметки на коляно, а отново пускане през модел на трафика.
Интересното обаче е, че след първоначално намаляване времето за пътуване отново нараства за сметка на увеличено пропътувано разстояние. Т.е. параметрите, които трябва да се следят, са много, връзките между тях са твърде сложни и всеки опит за повърхностно разглеждане на нещата просто задължително води до грешни резултати.
По същия начин не е известно и средното разстояние за трудови пътувания. В гореупоменатата дисертация се приема стойност, мисля, 6,5 км; с моя модел получавам малко под 8 км, а защо в статията са взели 12 км - нямам идея.
Спорен е също така и общият брой кореспонденции в сутрешен върхов час - по проучванията за ОУП отпреди няколко години ги изкарват 530 000, от които, ако не се лъжа, около 230 000 с личен автомобил. Сега сигурно са повече. Освен това общия брой кореспонденции с личен автомобил за деня е вероятно поне 2,5 пъти това число.
Също така, ако се правят оценки на ефективността, то трябва задължително да се моделират всички видове транспорт и с особено внимание избора на вид транспорт, защото голямата икономията се реализира чрез промяна на вида превоз и влизането на повече хора в градския транспорт. Между другото значителна част от от цитираните 3 милиарда инвестиции са тъкмо в градския транспорт, а именно втори и трети метродиаметри.
И накрая - по моему най-същественият показател е общата цена на превозите за единица време за целия град с включено в нея остойностено време за пътуване.
АА
08.04.2009 15:08
Може би в момента колите в СФ са мин 500 000 (след като СФ е над 2млн. жители ноермално,а и вече в делничните дни се затлачват основни пътни артерии като бул. България, Цариградско шосе, бул Дондуков и тн ),а през седмицата със съгурност има и доста хора от София Окръг идващи с коли .
Както всички знаят тези пари няма да стигнат (или няма да се усвоят правилно) за да се реши проблема с движението.
Идеи(проекти) като Високо скоросната Тангента ще са ужасно скъпи (кой знае колко ще са отчужденията) и трудно осъществими.
Може би единственият вариант за справяне с движението и повишаване на времето за предвижване са тези Скоростни тангенти,без значение от стойността им,защотото със сигурност движението в Сф се увеличава непрекъснато(е тогава тези 3млрд. ще са абсолютно недостатъчни).
Като решение може да се приеме и метрото(което никой не знае кога ще завърши : Люлин-ЦУМ-Младост- Летище- Ц. Гара-Надежда и тн). В такъв случаи много хора ще се откажат от колите си,но това е само предположение.
СОП-а(двете дъги) също е някакво решение,но и той ше приключи с Метрото :)
