Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.02.2007 14:08 - Оразмерителен лек автомобил за решаване на пътно-динамични задачи 3/3
Автор: roads Категория: Технологии   
Прочетен: 5561 Коментари: 8 Гласове:
0

Последна промяна: 26.02.2007 14:13


image
Фиг.2 Мощност на ОЛА 1972-2007 г.
image
Фиг.3 Среден бр. пътници 1972-2007 г.
image
Фиг.4 Празно тегло на ОЛА 1972-2007 г.
image
Фиг.5 Празно+полезно тегло на ОЛА 1972-2007 г.
image
Фиг.6 Относителен коефициент на мощност на ОЛА 1972-2007 г.

ПРИЛОЖЕНИЕ

Ускорението на автомобила е един от основните фактори, който характеризира неговите динамически качества и оказва съществено влияние върху условията на движение по пътищата. Този параметър участва в много математически модели, но се използва най-вече за определяне на:

-                  зависимостта между времето и пътя за ускорение на автомобила при промяна на скоростта на движение;

-                  определяне на дължините на ускорителни ленти.

Въз основа на проведените изследвания през 1997 г. [2] например са създадени графики за директно отчитане на времето и пътя за ускорение на  автомобилите в зависимост от надлъжния наклон на пътя и скоростта на движение, които са показани на фиг. 7 и 8.
image
фиг.7. Време за ускорение на ОЛА
image
фиг.8. Път за ускорение на ОЛА

Тези графики могат да се използват и при решаване на други пътно-динамични задачи, например задачи, свързани с осигуряване на безопасността на движението при пътни кръстовища и възли и др.

Когато говорим за определяне на дължината на ускорителните ленти, трябва да имаме предвид две основни приложения на извършените проучвания, а именно:

1.                  С оглед осигуряване на по-добри условия за вливане на страничното движение в основния поток  - ускорителните ленти в зоните на пътните възли следва да се оразмеряват за действителната скорост на движение, която както видяхме е нараснала през годините.

2.                  Преразглеждането на хипотезата за движение на автомобилите с постоянна скорост в кривите (благодарение на която клотоидата се използва за математическо моделиране на поведението на автомобилите в преходните криви) ни дава възможност най-общо казано да намалим дължината на ускорителната лента( респективно строителната стойност ) посредством въвеждането на уравнение на нова преходна крива - ускорителна крива, която държи сметка за промяната на ускорението на автомобилите по дължината на кривата и отчета реалните условия на движение в зоните на пътните възли.

Уравнението на такава преходна крива, наречена тук условно “ускорителна крива”, при която може да се осъществи такова неравномерно ускорително движение, е изведено при следните две предпоставки, едната от които е коренно различна от тази при клотоидата:

1.Ускорението на автомобила при движение по дължината на предходната крива е променлива величина и е функция на скоростта:

image,

2.Ъгловата скорост на завиване на водещите колела на автомобила е постоянна:

След известни математически преобразования и извеждане на уравнението на ускорителната крива, дадени подробно в [2], графично разликата между нея и използваната по-принцип клотоида е показана на фиг.9. Ясно се вижда, че ускорителната крива получена в резултат на реалните проучвания на динамичните характеристики на автомобилите е значително по-плоска – респективно по-къса.

image

фиг.9 Клотоида и ускорителна крива

ИЗВОДИ И заключениЯ

Анализът на получените резултати показва една тенденция на системно нарастване на ускоренията на оразмерителните леки автомобили във времето.

Сравнително ниските стойности на тези ускорения през 1972 г се дължи на обстоятелството, че по онова време у нас преобладават главно автомобили с малка мощност. Ускоренията се повишават малко с навлизането на леките автомобили ВАЗ, което се вижда от  резултатите през 1980 г. Неголямото изменение на тези ускорения, през 1987 г се дължи на факта, че през този период леките коли ВАЗ имат най-голям относителен дял в общия автомобилен парк и в пътното движение. След това отново наблюдаваме значителен скок в посока на увеличаване на ускоренията на автомобилите през 1997 г., което се обуславя от значителната промяна на автомобилния парк и навлизането в страната на автомобили със по-добри динамични показатели.  Относително малкото изменение на регистрираните ускорения през 2007 г. спрямо получените през 1997 г. има и своето логично обяснение. От една страна ясно се вижда( фиг.2) увеличението на мощността на оразмерителния автомобил, но от друга значително се е увеличило също така празното тегло на автомобила и средния брой на пътници, което респективно води до незначително увеличение на относителния коефициент на мощност, а от там и до запазване в общ план на стойностите на ускоренията. Обяснение за увеличеното празно тегло на автомобилите може да се намери най-вече във нововъведенията от страна на автомобилните производители с оглед подобряване на активната безопасност на пътниците(въздушни възглавници, рамки за усилване на конструкцията и т.н.), които допълнително увеличават теглото на колата. От друга страна, може би поради икономическата криза в която беше изпаднала страната ни, през 1997 г. е регистриран( виж фиг.3 ) най-малък среден брой пътници, което неизменно се е отразило в посока на увеличаване на ускоренията на оразмерителния автомобил регистрирани през този период.

Постигнатите резултати от направеното изследване през 2007 г. отново доказват необходимостта от извършването на подобен род проучвания, които ни дават възможност за усъвършенстване на теоретичните математически модели, заложени в основата на практическото решаване на пътно-динамичните задачи.

признания

На сина ми Светослав Анастасов( 16г. ), който взе активно участие при регистрирането на автомобилите на място и в търсенето на специфичните технически характеристики на различните марки и модели автомобили.

литература

1.     Трифонов, Ив. Определяне на някои параметри на оразмерителния автомобил, Сп. "Пътища", 9/1979.

2.     Трифонов, Ив. Определяне на някои параметри на оразмерителния лек автомобил и използването им при проектирането на пътища, Хабилитационен труд за присъждане на научното звание: "професор", 1998 г.

3.     Schwacke Liste Typenerkenung fur PKW, Modelljahre,

4.     http://www.carfolio.com – спесификацци на автомобилите

Т.А.

Забележка: Публикацията е "интернет версия", маклко перефразирана и допълнена на предасдената вече в УАСГ - "Определяне на някои параметри на оразмерителния автомобил и използването им при проектиране на пътища" - Ив.Трифонов и Т.Анастасов - по случай 65г юбилей.....




Гласувай:
0



1. roads - -
26.02.2007 16:02
Тоше, всичко е супер, само не ми стана ясно защо смяташ, че "... поради икономическата криза в ... през 1997 г. е регистриран ... най-малък среден брой пътници". Логиката е тъкмо обратната и е добре известно, че по-високи доходи водят до, общо взето, по-нисък коеф. на напълване на автомобилите (поради по-високия брой автомобили на глава и поради по ниската относителна цената на превоза на км).

Освен това опитът показва, че коефициентът на напълване изключително много се влияе от вида пътуване; демек огромно значение има мястото, където сте броили тогави и сега, но е много възможно по тоя показател резултатите да са изкривени.

Иначе за пръв път чувам за "ускорителна крива", но звучи добре и логично някак. :)

АА
цитирай
2. анонимен - по принцип сигурно си прав, но през ...
28.02.2007 10:59
по принцип сигурно си прав, но през тези години имаше доста "анормални" неща, включително и обема на движението ако погледнем и т.н., а за проучването напълно съм съгласен, че колкото по-диференцирано се извърши по-добре, но пусто никой не ще да плаща за тази диференциация....надявам се само за сега....
Т.А.
цитирай
3. roads - -
28.02.2007 11:41
Може да има нещо общо с годината, ама не мога да измисля какво. Отварям "Български пътища" на Я. Ишев и откривам там следните данни за 1997:

- делът на автомобилните товарни превози е бил 53.4% (абсолютен минимум за периода 1990-2004, като преди 1997 процентът намалява, а след нея - нараства; стойностите за 1990 и 2004 са над 80%);

- през 1997 са дадени 10 пъти по-малко пари за ремонти от например 2004 (като част от драстичния спад на финансирането в периода 1991-1998);

- през 1997 има съвсем лек спад в темпа на нарастване на новорегистрираните леки автомобили, по-видим, но също малък спад при товарните и много явен спад при автобусите. На следващата година пък има явен спад при мотоциклетите;

- броят ПТП е 6018, което е с около 1000 по-малък от броя за следващата година (другата аномална година е 1991 с едва 4875, не става ясно защо);

- броят убити е също сравнително по-малък от околните години - 915, но трябва да се отбележи, че той се колебае около 1000 души без ясна тенденция за нарастване или намаляване от 1996 насам.

Не виждам в тези данни друг ясен извод освен, че мобилността на населението през 1997 е била изключително ниска като цяло. Но тая работа с коефициента на напълване за тогава си остава загадка.

АА
цитирай
4. анонимен - MuZidaOFiETAf
25.05.2011 13:03
Kewl you should come up with that. Execllnet!
цитирай
5. анонимен - rlKVxpBepGMyYgbhsUu
25.05.2011 18:48
That's really tihkning out of the box. Thanks!
цитирай
6. анонимен - QZxgzqivS
26.05.2011 13:42
S5YXvS <a href="http://rgwsrpirlytm.com/">rgwsrpirlytm</a>
цитирай
7. анонимен - vbPFLzomdVN
26.05.2011 14:05
Metb2c <a href="http://wicghqwgtsqv.com/">wicghqwgtsqv</a>
цитирай
8. анонимен - NZDZEUPgjJdjDB
26.05.2011 19:36
ddBK6n , [url=http://qdrzuhpipllw.com/]qdrzuhpipllw[/url], [link=http://ptugkkcjvkum.com/]ptugkkcjvkum[/link], http://dynqkqqfdsjf.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 590025
Постинги: 94
Коментари: 532
Гласове: 1033
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930