инж. Огнян Ников
Контролирането на транспортните потоци по натоварената пътна и улична мрежа се осъществява все по-трудно поради постоянното нарастване на автомобилното движение. Там, където тези потоци се пресичат и са с висока интензивност, възникват „горещи” точки – места с повишена аварийност, големи транспортни задръжки, високо ниво на шум и замърсеност.
За да се разделят конфликтните транспортни потоци най-често се прибягва до създаване на йерархия в движението чрез въвеждане на предимство за едно от пресичащите се направления. Това се извършва посредством пътни знаци и хоризонтална маркировка. При нарастване на интензивността на автомобилното и/или пешеходно движение, обаче, се налага въвеждане на светлинно-сигнално регулиране, което разделя конфликтните потоци във времето посредством светофарни уредби.
Една допълнителна форма на контрол, съчетаваща както йерархичността в транспортните потоци, така и разделянето им чрез времеви интервали, се явяват кръговите кръстовища. В последните две десетилетия се наблюдава нарастващ интерес към тях както в Европа, така и по света.
Целият текст на статията може да бъде изтеглен от тук: http://www.box.net/shared/iw2nwvw8wk