Преди точно една година публикувах сметки за разделението по видове превоз на пътуващите в София. Сега реших да моделирам промените, които настъпиха оттогава.
На фиг. 1 и фиг. 2 са показани цените на различните видове превоз в зависимост от пропътуваните километри, изчислени към средата на 2007 и към настоящия момент.
Фиг. 1 - Цени на видовете превоз към средата на 2007 г.
Фиг. 2 - Цени на видовете превоз към средата на 2008 г.
И двете графики са получени с отчитане на цената на времето за пътуване. Интересното във фиг. 2 е, че пътуването с градски транспорт се оказва твърдо по-скъпо от пътуването с личен автомобил. Определящ фактор за броя пътувания с двата вида транспорт е достъпността им, т.е. вероятно дори повече хора биха пътували с личен автомобил, ако имаха достъп до такъв.
На фиг. 3 е показано разделението по видове превоз, изчислено към средата на 2007. Моделът е изготвен на база актуални за тогава цени на превозите и действителна крива на разселване за трудови пътувания. Според разходите за пътуване е моделиран динамичен избор на превоз (modal split), отчитащ не само цената, но и "предпочитаността" на различните видове превоз, както и ограниченията в капацитета им. Моделът за динамичен избор на превоз е калибриран към данните от анализа на подвижността, използвани за разработката на ОУП на София. Моделирни са трудовите кореспонденции в сутрешен върхов час с общ обем 322 хил. бр. (около 60% от общо около 530 хил. кореспонденции в сутрешен върхов час - 07:30-08:30).
На фиг. 4 е показано разделението по видове превоз, изчислено към средата на 2008. Отчетени са промените в цените на превозите - увеличените цени на горивата и увеличена цена на билетите до 1 лв. Не са отчетени възможни промени в общия брой кореспонденции, защото не разполагам с данни за такива.
Фиг. 4 - дял на използващите различни видове транспорт към средата на 2008 г.
От фиг. 4 се вижда, че с повишаване цената на градския транспорт значимо се понижава използването му главно в полза на ходенето пеша. Броят на превозите с личен автомобил също се увеличава въпреки повишението на цените на горивата.
На фиг. 5 са показани дяловете на различните видове превоз по анкета от 2001 г. и моделирани към 2007 и 2008 г.
Фиг. 5 - дяловете на различните видове превоз (2001, 2007 и 2008 г.)
От графиката личи тенденция за намаляване общия дял на превози с градски транспорт за сметка на увеличаване значението на превозите с личен автомобил и ходенето пеша. Причината за това няма как да е друга, освен ниското качество на услугата градски транспорт и относително високата и цена. Затова и все повече хора предпочитат да използват или автомобил, или да ходят пеша.
12.04.1961 г.,КОСМИЧЕСКИ ДЕН НА ЧОВЕЧЕСТ...
БОЯН ЧУКОВ: БЪЛГАРИЯ Е В СЪСТОЯНИЕ НА КО...