Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.06.2008 12:55 - Скъп транспорт - здрав народ
Автор: roads Категория: Технологии   
Прочетен: 3016 Коментари: 2 Гласове:
0



Асен Антов

Преди точно една година публикувах сметки за разделението по видове превоз на пътуващите в София. Сега реших да моделирам промените, които настъпиха оттогава. 

На фиг. 1 и фиг. 2 са показани цените на различните видове превоз в зависимост от пропътуваните километри, изчислени към средата на 2007 и към настоящия момент.

image

Фиг. 1 - Цени на видовете превоз към средата на 2007 г.

image

Фиг. 2 - Цени на видовете превоз към средата на 2008 г.

И двете графики са получени с отчитане на цената на времето за пътуване. Интересното във фиг. 2 е, че пътуването с градски транспорт се оказва твърдо по-скъпо от пътуването с личен автомобил. Определящ фактор за броя пътувания с двата вида транспорт е достъпността им, т.е. вероятно дори повече хора биха пътували с личен автомобил, ако имаха достъп до такъв.

На фиг. 3 е показано разделението по видове превоз, изчислено към средата на 2007. Моделът е изготвен на база актуални за тогава цени на превозите и действителна крива на разселване за трудови пътувания. Според разходите за пътуване е моделиран динамичен избор на превоз (modal split), отчитащ не само цената, но и "предпочитаността" на различните видове превоз, както и ограниченията в капацитета им. Моделът за динамичен избор на превоз е калибриран към данните от анализа на подвижността, използвани за разработката на ОУП на София. Моделирни са трудовите кореспонденции в сутрешен върхов час с общ обем 322 хил. бр. (около 60% от общо около 530 хил. кореспонденции в сутрешен върхов час - 07:30-08:30).

image

Фиг. 3 - дял на използващите различни видове транспорт към средата на 2007 г.

На фиг. 4 е показано разделението по видове превоз, изчислено към средата на 2008. Отчетени са промените в цените на превозите - увеличените цени на горивата и увеличена цена на билетите до 1 лв. Не са отчетени възможни промени в общия брой кореспонденции, защото не разполагам с данни за такива. 

image

Фиг. 4 - дял на използващите различни видове транспорт към средата на 2008 г.

От фиг. 4 се вижда, че с повишаване цената на градския транспорт значимо се понижава използването му главно в полза на ходенето пеша. Броят на превозите с личен автомобил също се увеличава въпреки повишението на цените на горивата.

На фиг. 5 са показани дяловете на различните видове превоз по анкета от 2001 г. и моделирани към 2007 и 2008 г.

image

Фиг. 5 - дяловете на различните видове превоз (2001, 2007 и 2008 г.)

От графиката личи тенденция за намаляване общия дял на превози с градски транспорт за сметка на увеличаване значението на превозите с личен автомобил и ходенето пеша. Причината за това няма как да е друга, освен ниското качество на услугата градски транспорт и относително високата и цена. Затова и все повече хора предпочитат да използват или автомобил, или да ходят пеша.


Тагове:   транспорт,   народ,


Гласувай:
0



1. анонимен - И аз онзи ден се учудих като се качих в ...
14.06.2008 08:51
И аз онзи ден се учудих като се качих в тролейбуса(не бях са качвал от доста отдавна) - колко е празен!
ТА
цитирай
2. roads - Признавам, че аз не съм се качвал. ...
14.06.2008 09:20
Признавам, че аз не съм се качвал. Просто си седя тука и си смятам... :)

АА
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 590366
Постинги: 94
Коментари: 532
Гласове: 1033
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930