Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.09.2007 22:44 - Последиците от тарикатлъка
Автор: roads Категория: Технологии   
Прочетен: 1660 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Асен Антов

През месец септември Асоциацията на таксиметровите синдикати в България (АТСБ) започна офанзива за повишаване на цените на таксиметровите превози. АТСБ настоява в Закона за автомобилните превози (ЗАП) да бъде регламентирана минимална тарифа на таксиметровите превози. По искането на синдиката цената за 1 км таксиметров превоз трябва да бъде не по-малка от половината средната цена на 1 л. бензин А-98 в съответната община, като конкретната стойност се определя съобразно цената на билетите за местния градски транспорт1,2. По сметките на АТСБ за София това би означавало начална такса 1,50 лв. и цена на 1 км превоз от 1,20 лв. Нека видим какво би се случило при тези цени. 

Получени са цените на различните видове превози, като са отчетени (1) фиксираните разходи (начални такси, време за изчакване на превоз, време за паркиране и пр.) и (2) разходите за изминат километър (зависещи от скоростта на придвижване, цената на горивата, средно превозно разстояние, коефициент на прекачване за градския транспорт, коефициента на напълване на автомобилите и др.).

На фиг. 1 е показана цената на различните видове превози в момента като функция на превозното разстояние. Таксиметровите превози са взети с начална цена 0,50 лв. и цена за 1 км от 0,50 лв. Фиксираният разход на таксиметровия превоз (начална такса) и на превоза с личен автомобил (остойностено време в търсене на паркомясто) е практически една и съща, но личният автомобил води с по-ниски експлоатационни разходи – 0,31 лв./км. Вижда се, че използването на такси е сравнително изгодно за разстояние до около 3 км, а за разстояния над 4 км е най-скъпия вариант.
 
На фиг. 2 цената на таксиметровите превози е променена съобразно исканията на АТСБ. Използването на такси не е най-скъпо единствено в рамките на превозно разстояние от 1 км, при което използването на маршрутно такси излиза малко по-скъпо. За средното превозно разстояние за София за трудови пътувания от 6 до 8 км използването на такси става над 3 пъти по-скъпо от използването на личен автомобил. 

image
Фиг. 1 – настоящи цени на превозите.

image
Фиг. 2 – цени на превозите с увеличена цена на таксиметровите превози.

В допълнение към настояването за минимална цена, АТСБ се опитва да прокара и нормативно ограничаване на броя таксиметрови автомобили до 3 бр. на 1 000 жители в общината. При около 1,3 млн. регистрирани жители на София това означава около 4 000 таксита (в момента те са около 6 5003 или 5 бр. на 1 000 жители).

Ако синдикатите успеят с тези искания, на пазара на превозите ще остане търсене, което няма да може да бъде удовлетворено. Изкуственото драстично поскъпване на таксиметровия превоз силно ще увеличи ползите от нелегално упражняване на професията. Изкуственото намаляване на броя таксиметрови автомобили пък силно ще увеличи натиска за нелегално упражняване на професията и огромна част от таксиметровите шофьори биха били принудени да работят в нарушение на закона. 

Обнадеждаващото в цялата работа е, че глупавия и Господ го пази, и не изглежда да има „политическа воля” за удовлетворяване на синдикалните искания. Все пак хубаво е и таксиметровите шофьори да размислят добре, преди да блокират улици и площади в подкрепа на инициативи, които вредят най-вече на самите тях.
 

1 http://eurodriver.hit.bg/news.html 2 http://dnevnik.bg/show/?storyid=378365 3 http://www.capital.bg/showblog.php?storyid=378429
 



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 590309
Постинги: 94
Коментари: 532
Гласове: 1033
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930