Прочетен: 3525 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 03.06.2007 20:12
Асен Антов
Напоследък доста се говори за различни варианти за ограничаване на автомобилните задръствания в София. Усилено се лансират два основни подхода за справяне с проблема - въвеждане на платено паркиране в цялата централна част на града и/или въвеждане на платено преминаване през нея. Анализи на последствията от подобни мерки обаче не са правени.
По-долу представям накратко прекия ефект от повишаването на цената на превозите с личен автомобил с 1 лв.
Моделът е изготвен на база актуални цени на превозите, средно превозно разстояние от 7,5 км (получено от модел на кореспонденциите на града и околните населени места) и цена на времето от 3,88 лв/ч. Според разходите за пътуване е моделиран динамичен избор на превоз (modal split), отчитащ не само цената, но и "предпочитаността" на различните видове превоз, както и ограниченията в капацитета им. Моделът за динамичен избор на превоз е калибриран към данните от анализа на подвижността, използвани за разработката на ОУП на София. Моделирни са трудовите кореспонденции в сутрешен върхов час с общ обем 322 хил. бр. (около 60% от общо около 530 хил. кореспонденции в сутрешен върхов час - 07:30-08:30).
На фиг. 1 са показани реалните пропорции на пътуващите, ползващи различни видове превоз, в зависимост от превозното разстояние.
Получена е обща цена на превозите (с отчитане на цената на времето) от 1,28 млн. лв. за върховия час.
На фиг. 2 са показани пропорциите на пътуващите по видове превоз при изкуствено увеличаване цената на пътуването с личен автомобил с 1 лв. (Това увеличение може да бъде или такса за влизане в центъра, или такса за паркиране.)
Видно е рязкото намаляване на дела на пътуващите, ползващи леки автомобили, за сметка на увеличаване дела на пътуващите с масов градски транспорт. Редуцираните пътувания с личен автомобил са положени отново върху уличната мрежа и е получено увеличение на средната скорост на придвижване от около 4%. Това увеличение е отчетено обратно в разделянето по видове превоз.
Общата цена на превозите в този случай е 1,37 млн. лв. за върховия час.
Това означава, че въвеждането на такса за преминаване или паркиране в центъра на града от дори само 1 лв. ще доведе до преки допълнителни разходи за пътуващите от около 90 хил. лв. само от трудови пътувания само за сутрешен върхов час (или над 200 хил. лв. на ден, или около 4 млн. на месец). Вярно е, че тези пари (или по-скоро част от тях) вероятно ще се върнат при пътуващите под формата на някакви публични услуги, но аз лично предпочитам сам да решавам как да си ги харча. А вие?
Фиг. 1 - разпределение на пътуващите по видове превоз в зависимост от пропътуваното разстояние
Фиг. 2 - разпределение на пътуващите по видове превоз в зависимост от пропътуваното разстояние при повишаване цената на превоза с личен автомобил с 1 лв.
05.06.2007 09:32
Т.А.
АА
25.05.2011 01:17
25.05.2011 15:32
25.05.2011 17:10
25.05.2011 19:10
25.05.2011 19:49
26.05.2011 14:03