Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.06.2007 15:30 - Защо не бива да се въвежда платено влизане в центъра на София
Автор: roads Категория: Технологии   
Прочетен: 3525 Коментари: 8 Гласове:
0

Последна промяна: 03.06.2007 20:12


Асен Антов

Напоследък доста се говори за различни варианти за ограничаване на автомобилните задръствания в София. Усилено се лансират два основни подхода за справяне с проблема - въвеждане на платено паркиране в цялата централна част на града и/или въвеждане на платено преминаване през нея. Анализи на последствията от подобни мерки обаче не са правени. 

По-долу представям накратко прекия ефект от повишаването на цената на превозите с личен автомобил с 1 лв. 

Моделът е изготвен на база актуални цени на превозите, средно превозно разстояние от 7,5 км (получено от модел на кореспонденциите на града и околните населени места) и цена на времето от 3,88 лв/ч. Според разходите за пътуване е моделиран динамичен избор на превоз (modal split), отчитащ не само цената, но и "предпочитаността" на различните видове превоз, както и ограниченията в капацитета им. Моделът за динамичен избор на превоз е калибриран към данните от анализа на подвижността, използвани за разработката на ОУП на София. Моделирни са трудовите кореспонденции в сутрешен върхов час с общ обем 322 хил. бр. (около 60% от общо около 530 хил. кореспонденции в сутрешен върхов час - 07:30-08:30).

На фиг. 1 са показани реалните пропорции на пътуващите, ползващи различни видове превоз, в зависимост от превозното разстояние. 

Получена е обща цена на превозите (с отчитане на цената на времето) от 1,28 млн. лв. за върховия час

На фиг. 2 са показани пропорциите на пътуващите по видове превоз при изкуствено увеличаване цената на пътуването с личен автомобил с 1 лв. (Това увеличение може да бъде или такса за влизане в центъра, или такса за паркиране.) 

Видно е рязкото намаляване на дела на пътуващите, ползващи леки автомобили, за сметка на увеличаване дела на пътуващите с масов градски транспорт. Редуцираните пътувания с личен автомобил са положени отново върху уличната мрежа и е получено увеличение на средната скорост на придвижване от около 4%. Това увеличение е отчетено обратно в разделянето по видове превоз. 

Общата цена на превозите в този случай е 1,37 млн. лв. за върховия час.

Това означава, че въвеждането на такса за преминаване или паркиране в центъра на града от дори само 1 лв. ще доведе до преки допълнителни разходи за пътуващите от около 90 хил. лв. само от трудови пътувания само за сутрешен върхов час (или над 200 хил. лв. на ден, или около 4 млн. на месец). Вярно е, че тези пари (или по-скоро част от тях) вероятно ще се върнат при пътуващите под формата на някакви публични услуги, но аз лично предпочитам сам да решавам как да си ги харча. А вие?

image

Фиг. 1 - разпределение на пътуващите по видове превоз в зависимост от пропътуваното разстояние

image
Фиг. 2 - разпределение на пътуващите по видове превоз в зависимост от пропътуваното разстояние при повишаване цената на превоза с личен автомобил с 1 лв.







Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Увеличаването на скоростта на п...
05.06.2007 09:32
Увеличаването на скоростта на придвижване би трябвало да означава на намаляване на времето, респективно цената на пътуването. Къде ще се отрази това в най-голяма степен при леките автомобили или с градския транспорт?
Т.А.
цитирай
2. roads - -
05.06.2007 11:03
Имаш предвид 1% повишаване на скоростта на какъв процент поевтиняване на двата вида транспорт съответства? Не съм го смятал. Ще ти пратя файла да си провериш сам :) Още повече, че в него може да се варират и куп други интересни параметри освен скоростите - цени на билети, цени на горива, цени на време, качество на градския транспорт (чрез коефициента на прекачване) и какво ли не още.

АА
цитирай
3. анонимен - bINqtkHlNGbVRgX
25.05.2011 01:17
That saves me. Thanks for being so senibsle!
цитирай
4. анонимен - mPbJjWXFZPd
25.05.2011 15:32
NZRvt1 <a href="http://acelcdctsxan.com/">acelcdctsxan</a>
цитирай
5. анонимен - eQaIeFLMwZCKQt
25.05.2011 17:10
You've hit the ball out the park! Increbdile!
цитирай
6. анонимен - dyaweJtDVCkQGYlHZaV
25.05.2011 19:10
IcwBfD , [url=http://pfwteculsgbv.com/]pfwteculsgbv[/url], [link=http://nrjenfemufay.com/]nrjenfemufay[/link], http://lxhtfnuorndu.com/
цитирай
7. анонимен - xUpynWcAmDWFWYmVSH
25.05.2011 19:49
IВ’m not wrtohy to be in the same forum. ROTFL
цитирай
8. анонимен - IifoavVmOWzRPmtWVg
26.05.2011 14:03
62MZIV <a href="http://mtvxgmqzlqwo.com/">mtvxgmqzlqwo</a>
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 588983
Постинги: 94
Коментари: 532
Гласове: 1033
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031