Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.04.2007 19:50 - Директива за управление безопасността пътната инфраструктура на Европейския парламент и на Съвета за управление на безопасността на пътната инфраструктура
Автор: roads Категория: Технологии   
Прочетен: 1785 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 04.04.2007 19:56


инж. Ясен Ишев *

Доклад на национална научна конференция „Управление на безопасността на пътната инфраструктура”

През 2001 г. Европейският съюз си постави амбициозната цел да намали до 2010 г. наполовина броя на смъртните случаи причинени от пътно транспортни произшествия. Съгласно Бялата книга на ЕК от 2001 г. за Европейска транспортна политика и Европейската програма за действие в областта на пътната безопасност от 2003 г. един от приоритетите на Комисията е повишаване на безопасността по европейските пътища и намаляване наполовина на броя на жертвите на пътя до 2010 г. В Директивата са предприети действия в три посоки: 

-         по отношение на водачите на пътни превозни средства (ограничаване на скоростта на движение, задължително използване на колани, засилване на контрола и наказателните мерки за шофиране след употреба на алкохол и други.);
-         по отношение на самите пътни превозни средства (типово одобряване на МПС, монтиране на допълнителни огледала за задно виждане, ограничаване мощността и скоростта на МПС, запалване на късите светлини при пуск на двигателя и др.);
-         по отношение на пътната инфраструктура (оценка на местата с концентрация на ПТП, проектиране и изпълнение на мероприятията/сигнализация, отводняване, преасфалтиране, промяна на наклони и радиуси на криви, реконструкции, управление на трафикаи др.).

Докато в първите две направления има предприети вече редица действия на европейско ниво, то по отношение на пътната инфраструктура все още липсват сериозни  инициативи, с изключение на някои научни изследвания. Животът на много хора може да бъде спасен и много катастрофи предотвратени, ако в комплекса от мерки се включи и управлението на безопасността на пътната инфраструктура, като се използват добрите практики в тази посока.

Много от администрациите на страните членки са поставени пред дилемата да осигурят и поддържат  пътна инфраструктура, която да отговаря на съвременните изисквания за пътна безопасност в условия на постоянно засилващи се бюджетни ограничения. Значителен напредък по показателя пътна безопасност се наблюдава за пътищата, оборудвани със системи за контрол и управление на трафика, базирани на информационни и комуникационни технологии. Използването на такива технологии в рамките на ЕС, не е систематично. 

В тази връзка, Европейската комисия, по искане на Европейския парламент[1], бе приканена да изготви насоки за управление на високо рисковите участъци на пътищата/участъците с концентрация на пътно транспортни произшествия/  и за одит на пътната безопасност. В отговор на това и като част от по-нататъшните законодателни стъпки с оглед изпълнение на целите на Програмата за действие на Комисията в областта на пътната безопасност от 2003 г., ЕК представи през октомври 2006 г. на Съвета и на Европейския парламент проект на Директива относно управление на безопасността на пътната инфраструктура.

Основната цел на предложената Директива е да осигури такива условия, че безопасността да се интегрира във всички фази на планиране, проектиране и експлоатация на пътната инфраструктура, първоначално в рамките на Транс-европейските мрежи (TEN-T). Директивата осигурява безопасността да се разглежда по право, успоредно и приоритетно с икономическите и екологичните анализи.   Основно, тази директива ще осигури на ръководителите на пътната инфраструктура да получат указания, обучение и информация, необходими за увеличаване безопасността в пътната мрежа за благото на ползвателите на пътищата и на широката общественост като цяло.   Проектът на директива поставя еднакви минимални изисквания за безопасност на инфраструктурата на страните членки и съдържа 4 основни инструмента:
  • оценка на въздействието на пътната безопасност, с цел подпомагане на взимащите решения при преценката им за развитие на нови пътища или за значителни промени в оперирането на съществуващи пътища;
  • одити на пътната безопасност, които да осигурят независим контрол и препоръки за техническо удостоверяване на дизайна на нови пътища или ремонт на съществуващи такива;
  • управление на безопасността на пътните мрежите, като целта е да се фокусират усилията върху участъците с висока концентрация на пътни произшествия; 
    инспекции за пътна безопасност, като неизменна част на поддръжката на пътищата.
Съгласно предложението, обхватът на директивата ще покрива само високо-рисковите участъци на територията на страните членки (т.н. „черни места” – black spots), включени в транс-европейските транспортни мрежи, определени на базата на националната статистика за броя на произшествията.      Ще се спра на основните инструменти при изпълнението на задачите:.   1.      Оценка на въздействието на пътната безопасност, която включва 1.1. елементи на оценката на въздействието на пътната безопасност: -         дефиниция на проблема; -         текущата ситуация и сценарий „не се прави нищо”; -         цели на безопасността на пътя; -         анализ на въздействието на предложените алтернативи; -         сравнение на алтернативите, включително анализ на разходите и ползите   1.2. Елементи на оценката, които трябва да бъдат взети предвид: -         пострадали и злополуки; -         избор на маршрут и модели на движение; -         наличие на кръстовища със съществуващи мрежи – изходи, кръстовища на едно ниво; -         уязвими потребители; -         трафик на потоците.   Оценката на въздействите се предвижда да бъда провеждана за всички варианти на проектите. Тя ще се провежда в началния етап на планиране преди проекта да е приет и одобрен и ще посочва съображенията за безопасност, които са довели до избора на предложеното решение.   2.      Одити на безопасността на пътя.   Проекта на директива предвижда одити на безопасността да бъдат провеждани за всички инфраструктурни проекти, попадащи в обхвата на транс-европейските транспортни мрежи. Одитът ще представлява неразделна част от процеса на проектиране на инфраструктурния проект на всеки етап.

Основната цел на одита на безопасността е да се определят критичните участъци от пътя, да се дефинира риска и се дадат предложения за отстраняване на недостатъците, които са идентифицирани.

Одитите ще се извършват по определени критерии на всеки един етап:

Критерии на етап проучване на целесъобразността; -         географско положение; -         видове и разстояние между пътните възли; -         брой и тип на пътните ленти; -         видове трафик, допустими на новия път; 

Критерии на етап идеен проект; -         проектна скорост; -         напречни сечения – ширина на пътното платно, велосипедни алеи, пешеходни пътеки и др.; -         видимост; -         трасе на пътните възли; -         спирки на масов градски транспорт; -         жп прелези

Критерии на етап работен проект; -         трасе; -         хоризонтална и вертикална проекция -         пътни знаци и маркировка; -         осветление; -         крайпътно оборудване; -         крайпътна околна среда вкл. Растителност; -         крайпътни фиксирани препядствия;

Критерии за предпусков етап; -         удобство на ползвателите при различни условия, като тъмнина и лошо време; -         четливост на пътните знаци; -         сцепление на настилката

Критерии за начална експлоатация; -         Оценка на моделите за ползване в светлината на действителното поведение на ползвателите;   Одитите на всеки един етап могат да включват необходимостта от преразглеждане на критериите от предишните етапи.   3. Управление на пътните участъци с висок риск/концентрация на ПТП/, управление на безопасността на пътя и инспекции на безопасността.  

- Идентификация на пътните участъци с висок риск;
- Идентификация участъци за допълнителен анализ по управление на безопасността; - Критерии и елементи за отчитане от инспектиращия екип и мерки;   Уважаеми Дами и Господа,   С подготовката на Директивата и последващото и приемането, ЕК поставя качествено нови изисквания пред пътния бранш. Критериите за оценка на безопасността, одитите и инспекциите на пътната безопасност ще станат един основен елемент от планирането, проектирането и експлоатацията на пътищата.

Бих искал да отбележа, че всички мерки инструменти и програми са обречени на провал, ако не се обезпечат с необходимите средства. През този месец се изготвя средно-срочния бюджет 2008-2010 година на министерствата и ако те не планират и обезпечат средства, то добрите намерения практически са обречени на провал.

Настоящата конференция има поставените ясни цели – Да се запознае пътната гилдия с това което ни предстои, за да може да се подготви и адаптира в кратки срокове към тези нови изисквания.

Действително, приемането на Директивата предстои, очаква се това да стане през лятото на настоящата година, но по основните инструменти е постигнато съгласие между страните членки. 

Предвижда се и преходен период, в който на бъде приравнено законодателството на страните и да се извърши обмяна на опит и добри практики, въведени в някой от страните на ЕС.   Уважаеми Дами и Господа,   В заключение искам да завърша с надеждата, че тази национална научна конференция ще положи началото на поредица от семинари и обучения, които СПИК да организира на своите членове, като основните и водещи фигури в проектирането на пътната инфраструктура. Министерството на транспорта ще подкрепя и подпомага всички инициативи касаещи управлението на безопасността по пътната инфраструктура.   Благодаря за вниманието.  
[1] Резолюция на Европейския парламент A5-0381/2000 от 18 януари 2001 г.

* инж. Ясен Ишев е директор на дирекция "Планиране и контрол на пътната инфраструктура" в Министерство на транспорта.



Тагове:   парламент,   директива,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 590361
Постинги: 94
Коментари: 532
Гласове: 1033
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930