Постинг
04.04.2007 19:50 -
Директива за управление безопасността пътната инфраструктура на Европейския парламент и на Съвета за управление на безопасността на пътната инфраструктура
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 1785 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.04.2007 19:56
Прочетен: 1785 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 04.04.2007 19:56
инж. Ясен Ишев *
Доклад на национална научна конференция „Управление на безопасността на пътната инфраструктура”
- по отношение на водачите на пътни превозни средства (ограничаване на скоростта на движение, задължително използване на колани, засилване на контрола и наказателните мерки за шофиране след употреба на алкохол и други.);
- по отношение на самите пътни превозни средства (типово одобряване на МПС, монтиране на допълнителни огледала за задно виждане, ограничаване мощността и скоростта на МПС, запалване на късите светлини при пуск на двигателя и др.);
- по отношение на пътната инфраструктура (оценка на местата с концентрация на ПТП, проектиране и изпълнение на мероприятията/сигнализация, отводняване, преасфалтиране, промяна на наклони и радиуси на криви, реконструкции, управление на трафикаи др.).
Докато в първите две направления има предприети вече редица действия на европейско ниво, то по отношение на пътната инфраструктура все още липсват сериозни инициативи, с изключение на някои научни изследвания. Животът на много хора може да бъде спасен и много катастрофи предотвратени, ако в комплекса от мерки се включи и управлението на безопасността на пътната инфраструктура, като се използват добрите практики в тази посока.
Много от администрациите на страните членки са поставени пред дилемата да осигурят и поддържат пътна инфраструктура, която да отговаря на съвременните изисквания за пътна безопасност в условия на постоянно засилващи се бюджетни ограничения. Значителен напредък по показателя пътна безопасност се наблюдава за пътищата, оборудвани със системи за контрол и управление на трафика, базирани на информационни и комуникационни технологии. Използването на такива технологии в рамките на ЕС, не е систематично.
В тази връзка, Европейската комисия, по искане на Европейския парламент[1], бе приканена да изготви насоки за управление на високо рисковите участъци на пътищата/участъците с концентрация на пътно транспортни произшествия/ и за одит на пътната безопасност. В отговор на това и като част от по-нататъшните законодателни стъпки с оглед изпълнение на целите на Програмата за действие на Комисията в областта на пътната безопасност от 2003 г., ЕК представи през октомври 2006 г. на Съвета и на Европейския парламент проект на Директива относно управление на безопасността на пътната инфраструктура.
Основната цел на предложената Директива е да осигури такива условия, че безопасността да се интегрира във всички фази на планиране, проектиране и експлоатация на пътната инфраструктура, първоначално в рамките на Транс-европейските мрежи (TEN-T). Директивата осигурява безопасността да се разглежда по право, успоредно и приоритетно с икономическите и екологичните анализи. Основно, тази директива ще осигури на ръководителите на пътната инфраструктура да получат указания, обучение и информация, необходими за увеличаване безопасността в пътната мрежа за благото на ползвателите на пътищата и на широката общественост като цяло. Проектът на директива поставя еднакви минимални изисквания за безопасност на инфраструктурата на страните членки и съдържа 4 основни инструмента:
- оценка на въздействието на пътната безопасност, с цел подпомагане на взимащите решения при преценката им за развитие на нови пътища или за значителни промени в оперирането на съществуващи пътища;
- одити на пътната безопасност, които да осигурят независим контрол и препоръки за техническо удостоверяване на дизайна на нови пътища или ремонт на съществуващи такива;
- управление на безопасността на пътните мрежите, като целта е да се фокусират усилията върху участъците с висока концентрация на пътни произшествия;
инспекции за пътна безопасност, като неизменна част на поддръжката на пътищата.
Основната цел на одита на безопасността е да се определят критичните участъци от пътя, да се дефинира риска и се дадат предложения за отстраняване на недостатъците, които са идентифицирани.
Одитите ще се извършват по определени критерии на всеки един етап:
Критерии на етап проучване на целесъобразността; - географско положение; - видове и разстояние между пътните възли; - брой и тип на пътните ленти; - видове трафик, допустими на новия път;
Критерии на етап идеен проект; - проектна скорост; - напречни сечения – ширина на пътното платно, велосипедни алеи, пешеходни пътеки и др.; - видимост; - трасе на пътните възли; - спирки на масов градски транспорт; - жп прелези
Критерии на етап работен проект; - трасе; - хоризонтална и вертикална проекция - пътни знаци и маркировка; - осветление; - крайпътно оборудване; - крайпътна околна среда вкл. Растителност; - крайпътни фиксирани препядствия;
Критерии за предпусков етап; - удобство на ползвателите при различни условия, като тъмнина и лошо време; - четливост на пътните знаци; - сцепление на настилката
Критерии за начална експлоатация; - Оценка на моделите за ползване в светлината на действителното поведение на ползвателите; Одитите на всеки един етап могат да включват необходимостта от преразглеждане на критериите от предишните етапи. 3. Управление на пътните участъци с висок риск/концентрация на ПТП/, управление на безопасността на пътя и инспекции на безопасността.
- Идентификация на пътните участъци с висок риск; - Идентификация участъци за допълнителен анализ по управление на безопасността; - Критерии и елементи за отчитане от инспектиращия екип и мерки; Уважаеми Дами и Господа, С подготовката на Директивата и последващото и приемането, ЕК поставя качествено нови изисквания пред пътния бранш. Критериите за оценка на безопасността, одитите и инспекциите на пътната безопасност ще станат един основен елемент от планирането, проектирането и експлоатацията на пътищата.
Бих искал да отбележа, че всички мерки инструменти и програми са обречени на провал, ако не се обезпечат с необходимите средства. През този месец се изготвя средно-срочния бюджет 2008-2010 година на министерствата и ако те не планират и обезпечат средства, то добрите намерения практически са обречени на провал.
Настоящата конференция има поставените ясни цели – Да се запознае пътната гилдия с това което ни предстои, за да може да се подготви и адаптира в кратки срокове към тези нови изисквания.
Действително, приемането на Директивата предстои, очаква се това да стане през лятото на настоящата година, но по основните инструменти е постигнато съгласие между страните членки.
Предвижда се и преходен период, в който на бъде приравнено законодателството на страните и да се извърши обмяна на опит и добри практики, въведени в някой от страните на ЕС. Уважаеми Дами и Господа, В заключение искам да завърша с надеждата, че тази национална научна конференция ще положи началото на поредица от семинари и обучения, които СПИК да организира на своите членове, като основните и водещи фигури в проектирането на пътната инфраструктура. Министерството на транспорта ще подкрепя и подпомага всички инициативи касаещи управлението на безопасността по пътната инфраструктура. Благодаря за вниманието.
[1] Резолюция на Европейския парламент A5-0381/2000 от 18 януари 2001 г.
* инж. Ясен Ишев е директор на дирекция "Планиране и контрол на пътната инфраструктура" в Министерство на транспорта.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 1033