Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2007 18:18 - Програма "Партньорство за пътища" - Европейски практики за подобряване на пътната безопасност
Автор: roads Категория: Технологии   
Прочетен: 5654 Коментари: 3 Гласове:
0



Обмен на най-добри практики като решение за подобряване на безопасността на пътната инфраструктура. Европейски програми

Програма ”Партньорство за пътища” на Световната банка, съфинансирана от Холандското правителство

 

Въведение

Настоящата статия е разширен и допълнен вариант на презентацията изнесена на „Националната конференция по управление на пътната безопасност” на 28.03.2007 г. организирана от Сдружението на пътните инженери консултанти( СПИК ) и Фонд РПИ.

Както се казва и млади и стари колеги се „изложихме”, но целта на този материал е да запознае интересуващите, накратко с дейностите и резултатите от програмата на Холандското правителство за обмяна на опит и know-how „Партньорство за пътища”, и по-точно:

  • началото т.е. стартирането на програмата “Партньорство за пътища”;
  • аспектите- проблематиката, която се обсъжда и разглежда;
  • взаимодействието между отделните партньори по програмата;
  • получените продукти и приложението им в нашата страна;
  • естествено малко примери за добрите европейски практики по отношение на безопасността  и
  • накрая съответните предложения и изводи.

НАЧАЛО

Началото на програмата “Партньорство за пътища”(ПП) се поставя с посещението на делегация на ИА”Пътища” в Холандия през м. януари 2003г.  На тази среща за първи път е заявен от интерес от Българска страна за бъдещо взаимно сътрудничество между България и Холандия, който е официално оформен с подписа на Изпълнителния директор на ИА”Пътища” тогава – инж. Павел Диковски. В резултат на споразумението е проведен и първия семинар в България през началото на м.октомври 2004 г. на Базата за преквалификация на ИАП в Пампорово. На този семинар представители на ЦУ на ИА”Пътища”, ОПУ и полицията(близо 30 човека) получиха така да се каже начално практическо обучение относно основните принципи за постигане на устойчиво подобряване на пътната безопасност. Излъчени бяха двама представители от Пътната Администрация на България, които в последствие да бъдат обучени( по програмата ПП) за инструктори по пътна безопасност

По линия на програмата “Партньорство за пътища” и със съдействието на Холандските колеги двамата представители на България взеха участие на международната конференция по пътна безопасност в Будапеща в края на м. октомври 2004 г., където пред значителна аудитория, включваща експерти на Европейската Комисия(EК) и Световната Банка(СБ), бяха представени проблемите на нашата страна по отношение на нормативната база и организацията на работата във връзка с подобряване на безопасността. Проведена беше и много полезна дискусия относно нормативната база на Европейския Съюз(ЕС) свързана с пътната безопасност.

АСПЕКТИ

Семинарите провеждани по програмата “Партньорство за пътища” се реализират в много практичен формат, при който участниците се информират и стимулират – от една страна посредством обучение на групи( обикновенно формирани от участници на различни държави ) и от друга чрез директи посещения на място и анализ на конкретни проблеми, свързани преди всичко с разглеждане на влиянието на пътната инфраструктура върху безопасността на движението.

До момента са разгледани следните конкретни области:

  • напречен профил на пътя;
  • оформянето на пътните кръстовища
  • пътното трасе
  • линейните селища – т.е. селища изградени около пътища с преминаване на транзитно движение през тях
  • пешеходното движение
  • регистриране, локализиране и анализ на ПТП
  • икономически анализ и избор на най-подходящите мероприятия за подобряване на безопасността
  • мерки за успокояване на движението
  • процедури, изисквания и механизми за одит на пътната инфраструктура от гледна точка на пътната безопасност
  • управление на пътната безопасност

ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ

Основната движеща сила „двигателят” на програмата е Холандската пътна администрация – представена от г-н Херман Монинг, която е подпомогната финансово от Световната банка и технически от двете Холандски консултантски фирми Royal Haskoning и DHV.

В програмата са включени вече 10 страни:

  • от централна и източна Европа – България, Румъния, Полша, Унгария, Словакия;
  • прибалтийските държави - Литва, Латвия и Естония;
  • Кипър и Турция;
  • а в момента се водят преговори и с Русия.

Всяка страна е представена с по няколко инструктора, като по този начин е формирана една Международна мрежа от инструктори - Trainers International Network(TIN) – с цел разпространяване на получения международен опит и знания в собствените им държави

image

На снимката се виждат именно участниците в тази мрежа снимани на фона на монументалния паметник на държавите членки в ЕС в гр.Маастрихт – където е подписано едно от основните споразумения на ЕО

До момента, за периода от 2004 до 2006 г., са проведени пет семинара(срещи), като четири от тях с международно участие и взаимодействие. На всички срещи е имало представители от страна на България.

  • България(Пампорово - обучение)         04 - 08 октомври 2004 г.
  • Унгария (международна конференция) 20 - 24 октомври 2004 г.
  • Холандия    (1-ва среща на TIN)                   13 - 18 юни 2005 г.
  • Холандия    (2-ра среща на TIN)                   07 - 16 май 2006 г.
  • Унгария       (3-та среща на TIN)           15 - 22 октомври 2006 г.

Работата по програмата за обмяна на опит продължава и през тази година са планирани поредните две срещи.

ПРОДУКТИ

В резултат на съвместната работа между отделните страни, обмяната на опит и финансовата подкрепа на СБ от Холандската консултантска фирма DHV е изготвен “Наръчник за подобряване на пътната безопасност” - доста обширен материал( 218 стр. ), в който са включени конкретни примери от обследване на различни УКПТП в отделните държави( включително и от България ) и опита на ЕС по отношение на мерките за обезопасяването им.

Разработено е също така и “Ръководство за инструктори по безопасност на движението” – представящо методи и начини за провеждане на курсове на обучение и повишаване на информираността на колегите по отношение на мерките за подобряване на пътната безопасност

Благодарение на участието на специалистите от Фонд РПИ - беше извършен и превод на предложението за Директива на ЕС относно управлението на пътната безопасност, който в последствие е и популяризиран  в страната.

Участието в тази международна мрежа от инструктори, даде възможност и за сертифициране на трима български представители за извършване на одит по пътна безопасност.

ПРИЛОЖЕНИЕ

Като участници в този международен форум сме правили конкретни предложения за подобряване на пътната безопасност у нас, съответно оформени в доклади след всяка командировка, ето част от тях:

  • през номври 2004г. предложихме да се инициира програма за подобряване на безопасността на движението, която да бъде финансирана чрез заем от СБ;
  • през юни 2005г. предложихме да се започне програма по обезопасяване с използване на един от най-ефективните елементи – кръговото кръстовище;
  • също така постоянно предлагаме поне веднъж годишно да бъдат организирани семинари за обучение и информиране на специалистите от страната занимаващи се с проблемите на пътната безопасност;
  • през май 2006г.  показахме и предложихме мерки за разделяне и успокояване на движението;
  • през ноември 2006 докладвахме за изискванията по отношение на въвеждането на одит, които много скоро ще бъдат наложени с официален документ на ЕС;
  • предложили сме и извършването на специализиран превод на “Наръчника за подобряване на пътната безопасност” и разпространяването му в страната, което би довело до значително повишаване на информираността на нашите специалисти
  • и накрая по инициатива на МРРБ предстои да се разработи наредба – регламентираща използването на различни видове мерки за успокояване на движението

ЕВРОПЕЙСКИ ПРАКТИКИ

Естествено е като показвам примери за добрите европейски практики да започна с кръговите кръстовища – както казах едно от най-ефективните решения -  като само ще отбележа, че в глобален мащаб се забелязва тенденция към намаляване на радиусите на кръговете -именно  с цел намаляване на скоростта на движение.

image

Разделяне посоките и канализиране на движението в две ленти с широчина 2,75 м – по-тясната лента кара водачите да се движат с по-ниска скорост, което автоматично води до намаляване на риска от тежки ПТП

image

Физическото разделяне на посоките на движение, което води до намаляване на челните сблъсъципримерът показва разделяне на две ленти за движение, докато при нас оставяме 4 ленти за движение без разделител, което естествено допринася за по-високи скорости и повече тежки произшествия

image

Физическо принуждаване на водачите на автомобилите да намалят скоростта на движение в населените места

image

Създаване на изкуствени изменения на трасето в план – криви с малки радиуси – принуждаващи водачите да намалят скоростта – особено много се използват при входове/изходи в населени места

image

Повдигане на настилката, създаване на острови и отново стесняване на платното за движение – всичко се прави с оглед намаляване скоростта на движение на водачите , а не както при нас пешеходна пътека на път с триленти за двжение в едната посока (при Враня - входа на София от към АМ "Тракия") - което е по скоро опасно, а не безопасно....

image

Като говорим за добрите европейски практики, редно е да посочим и малко връзки към различните организации ангажирани с проблемите на безопасността в Европа, а именно:

  • Европейски съвет по безопасност на транспорта      www.etsc.be/home.php
  • Eвропейска асоциация за превенция и безопасност   www.eurosafe.eu.com
  • Европейска обсерватория по пътна безопасност      www.erso.eu
  • Форум на изследователските институти по безопасност       www.fersi.org
  • Холандски институт по безопасност   www.swov.nl
  • Програма ”Партньорство за пътища”  www.partnersforroads.nl
  • ИЗВОДИ

Най-важния извод който съм направил за тези няколко години е, че след всяко предложение или предприето мероприятие в западните страни задължително се извършва ОЦЕНКА – до колко съответната мярка е била ефективна. В нашата страна почти никой не прави оценка на свършеното – например Закона за движението по пътищата е един от най-често променяните през последните години, постоянно се провеждат различни кампании(над 200 на брой), но има ли оценка за свършеното – за пет години статистиката по отношение на убитите е почти непроменена....

Кампаниите си имат естествено своя принос за подобряване на безопасността, но много по важно е( респективно се постигат по-добри резултати) когато се направи цялостно планиране и организиране на един постоянен процес на подобряване на безопасността във всичките му аспекти и участници – като се започне от регистрирането на проблемите, премине се към дефинирането на причините, поставянето целите, избора на решенията и се стигне накрая до оценката на свършеното.


инж. Т. Анастасов




Гласувай:
0



1. roads - -
30.03.2007 10:20
А как мислиш, дали е възможно да се изнамерят и публикуват и останалите материали от конференцията? Защото имаше интересни заглавия, предполагам и докладите са били любопитни. Не знам кой лично се е занимавал с организацията и дали въобще възнамеряват да публикуват нещо (но предполагам, че не).

АА
цитирай
2. анонимен - Ами мога да публикувам още два ма...
30.03.2007 16:18
Ами мога да публикувам още два материала, естествено след като разговарям с авторите им - защото са на моя лаптоп- т.е. това бяха и единствените презентации, а зо останалите доклади - мисля, ча бих могъл да издиря и публикуваме и другите по-интересни от тях...
Т.А.
цитирай
3. roads - -
04.04.2007 19:59
Току-що постнах двата доклада на Я. Ишев.

АА
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 590451
Постинги: 94
Коментари: 532
Гласове: 1033
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930