Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.02.2007 14:29 - Повишаване безопасността на движение по път Е-79 Дупница – Кулата
Автор: roads Категория: Технологии   
Прочетен: 8294 Коментари: 14 Гласове:
0

Последна промяна: 02.02.2007 21:50


Асен Антов

В края на м. февруари 2007 излиза търг по програма Phare CBC България-Гърция за “BG 2005/017-454.01.02 Увеличаване безопасността на движение по пътя Дупница – Кулата”. Зад това нищо неговорещо название се крие необичаен за Phare CBC проект с любопитна постановка на договора.

Обхват

Проектът обхваща работи, разположени в участък от около 100 км, които покриват основните дефекти, останали след изпълнението на проект Phare CBC България-Гърция Лот 3 “Рехабилитация на път Е-79 Дупница – Кулата”. Договорът за строителство на Лот 3 завърши през 2003 г. със сериозен конфликт между изпълнителя Todini S.p.A - Costruzioni Generali от едната страна и МРРБ и Изпълнителна агенция “Пътища” от другата. В резултат изпълнителят напусна обекта без да отстрани всички дефекти, които бяха констатирани. Най-значимата част от тях бяха възникналите проблеми на мостовите фуги от закрит тип. 

През лятото на 2006 г. беше направен оглед на участъка от пътя между Дупница и Сандански, за да се уточни състоянието на фугите, както и какви други работи може да бъдат включени в новия проект. Оказа се, че освен известните дефекти по фугите (на практически всички съоръжения между Дупница и Сандански), други сериозни проблеми и до ден днешен няма.
Фуги закрит тип
Закритите фуги “asphaltic plug joints” (или съкратено “APJ”) представляват асфалтов участък, част от пътното платно, поставен на границата между мостовата плоча и устоя на моста. Материалът запечатва пространството между плочата и устоя и позволява премествания на края на плочата, но не и проникване на вода и замърсители. 

image Фиг. 1. Напречен разрез на APJ (фигурата е взета от [1])

Фугите от закрит тип имат някои сериозни предимства: лесното и бързо поставяне, лесната поправка и премахване, сравнително ниската им цена; но също така и някои важни недостатъка, най-вече силното въздействие на околните температури върху работата и надеждността им.

Насоки и изисквания

Поради факта, че стандартната спесификация, използвана по Phare CBC не съдържа подробни изисквания към APJ, наложи се допълването и в следните аспекти: 

·        изисквания към материалите ·        изисквания към метода на изпълнение; ·        изисквания за качеството.

Необходимите свойства на материалите, тестове, които трябва да се извършват, и начинът на изпълнение са описани в [2]. Препоръки относно избора на материал (оразмеряването) и изпълнението на фугите имат и всички производители. 

Изненадващо обаче се оказа, че липсва единна класификация на дефектите по фугите, а също и количествени параметри (допуски), които да ги определят. Подробна дискусия по въпроса с дефектите е дадена в [3]. (В същия документ е представен и изключително интересен цялостен обзор на въпросите, свързани с APJ. Любопитен, макар и не от пряк интерес, е и [1].)
Постановка на договора

Поради сравнително простите работи и кратката очаквана продължителност на договора беше счетено, че уместно е използването на FIDIC Short Form of Contract 1999 (Зелена книга). Зелената книга се препоръчва за договори за “works of simple content and short duration”, което предполага и ниска стойност на договорите.

Зелената книга следва в общи линии духа на популярната Червена книга, но са значително опростени и съдържат една основна разлика – не се предвижда Инженер. С други думи няма посредник между изпълнител и възложител и всички въпроси се решават директно между двете страни. Сравнение между двете форми на договор е направено по-долу:

Постановка Червена книга Зелена книга
Инженер Има Инженер с широки задължения и правомощия. Няма Инженер, но Възложителят може да назначи представители, които имат подобни задължения и правомощия.
Договорна стойност и плащане Плащане по действително извършени количества (remeasurement) с количествена сметка Може да бъде глобална сума, глобална сума с ориентировъчни цени, глобална сума с количествена сметка, по действителни количества с количествена сметка, или възстановяване на разходите.
Авансово плащане По принцип се предвижда авансово плащане и обичайно такова се прави. Не се предвижда авансово плащане, но такова може да бъде включено в специалните условия.
Искове Решават се от Инженера. Решават се от Възложителя.
Dispute Adjudication Board Има. Има.
Специални условия Препоръчва се използването на специални условия. По принцип е предвиден за използване без специални условия.
  Зелената книга предлага цели пет варианта на представяне и изчисляване на договорната стойност (изброени в таблицата). От тях е избран вариантът на остойностяване по действителни количества с количествена сметка - като най-гъвкаво и поради факта, че изпълнителите имат навик да работят с този вид актуване. Особеност обаче е, че голяма част от позициите в количествената сметка (всички поправки на фуги), са дадени като глобални суми, а не като количества. По този начин рискът от надвишаване на очакваните количества за ремонт се поема от изпълнителя, който оферира обща сума за поправката на всяка фуга и сам преценява какво количество материал му е необходимо.

Дефекти

Видовете дефекти по APJ са подробно изброени и илюстрирани със снимки в [3]. Фугите на Лот 3 показват една част от тези дефекти, а именно коловози, изтласкване на материал от фугата по пътното платно, отлепяне на ръба, сълзене на битум. 

Следват снимки на някои от дефектите:
image 

image

image  
image

image

image

image

image

1. Bramel, B. K., Dolan, C. W., Puckett, J. A., Ksaibati, K. (1999). Asphalt Plug Joints: Characterization and Specifications, Final Report. University of Wyoming, Department of Civil and Architectural Engineering. (http://www.eng.uwyo.edu/civil/publications/reports/AsphaltPlugJointReport.pdf)
2. ASTM D6297-01 “Standard Specification for Asphaltic Plug Joints for Bridges”. ASTM International. (http://www.astm.org/cgi-bin/SoftCart.exe/DATABASE.CART/REDLINE_PAGES/D6297.htm?L+mystore+pyjs7601+1170424022)

3. Mogawe, W. S., Austerman, A. J. (2004) Evaluation of Asphaltic Expansion Joints. Prepared for the New England Transportation Consortium. (http://www.ct.gov/dot/LIB/dot/documents/dresearch/NETCR50_99-2.pdf)  


Тагове:   път,   Дупница,   Движение,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - На мен нещо хич не ми е ясно. След като ...
03.02.2007 15:51
На мен нещо хич не ми е ясно. След като след тези големи проекти с много пари и с много квалифицирани изпълнители остават дефекти, какво да кажем за търговете по ЗОП и пътищата които не са по международните коридори.
Не знам в Австрия и Германия как си правят фугите, но определено не са с такива дефекти.
цитирай
2. roads - -
03.02.2007 17:11
Истината е, че освен фугите, други проблеми на практика няма - освен плитки дупки на 1-2 места (да речем общо около 200 кв. м), коловози на едно място, пукнатини тук-таме и ... това е всичко на обект с дължина 100 км и асфалт, правен преди 4-5 години. Имам ги на снимки, ама не ми се качваха, че нямат общо с фугите, пък и са нищо работа... Та обектът е добър, няма какво да се лъжем.

Фугите бяха изпълнени от български подизпълнител, чиито екипи бяха обучени от производителя на материала за фугите. Кой е производителя обаче не зная. Изглежда е имало проблем именно с материала (или пък не е бил подбран правилно), защото почти всички фуги до Сандански са аварирали, а от там до Кулата са в добро състояние.

Иначе в [3] се твърди, че разумният очакван живот на APJ е от порядъка на 5 години. Не се препоръчва също така да се подменят само части от тях (което обаче тук е правено и се вижда например на последните 2 снимки). В [3] има много хубави снимки на всички възможни дефекти - сложени са в т. 4. Field Inspections.

В крайна сметка тия фуги се оказаха мътна история, малко съжалих, че се захванахме да правим проекта по тоя начин. :) Надявам се да няма издънки, защото ми е мил. :)

За ЗОП-овските не знам как контролират изпълнителите и каква е точно работата, но на око качеството действително е значително по-ниско.

АА
цитирай
3. анонимен - Има нещо сбъркано в системата...
04.02.2007 17:18
Ами то и парите са по-малко на ЗОП обектите и затова така става.
А за този проект, не носят ли отговорност Изпълнителите за отстраняване на дефектите? Той обекта нали си е с някакъв гаранционен срок.
Защо е необходимо да се обявява нова процедура и да се харчат нови пари?
Това че непрекъснато възникват конфликти между Изпълнител и Възложител е съвсем нормално, а и е практика, едва ли не по подразбиране става така, ама защо след като са толкова изпипани договорите, се стига до такива противоречия, нещо не е нормално в цялата система...
или поне на мен отстрани така ми се струва.
цитирай
4. roads - -
04.02.2007 17:51
Уместен въпрос, един вид "като сте толкова умни, що ви се скапват договорите"... Ами първо, не сме чак толкова умни и второ, не е само при нас така - а кажи-речи навсякъде, разликата е до известна степен в мащаба. Колко често се случват проблеми с (цената на) обектите по света пише например тук: http://flyvbjerg.plan.aau.dk/COSTFREQ4.pdf.

Ясно е, че винаги има напрежение, но помня, че в този случай конфликтът беше по-драстичен от обикновено. Каква беше конкретно причината не зная, защото не се занимавах по онова време точно с този проект. Но някои колеги твърдят, че неотстранените дефекти са най-малката беля.

Иначе гаранционният срок е по принцип 1 година (през която изпълнителят е длъжен да отстрани всички констатирани дефекти) и не отменя гаранционните срокове, определени със закони.

АА
цитирай
5. анонимен - Направо ме "убиват" ...
04.02.2007 21:36
Направо ме "убиват" понякога тези гръмки и измислени заглавия - "увеличаване безопасността на движение". Защо като си нямат и понятие какво е това безопасност го пишат наляво и надясно? А иначе проблемът с фугите според мен идва поради няколко причини:

1. Още когато ИА"Пътища" беше ГУП отнеха възможността на проектанта да каже каква точно фуга иска на моста, а само да препоръча дали да е закрит или открит тип. Това съотведно води почти до "гледане в тавана", когато някой, чиновник или администратор трябва да направи избора.

2.Никой не носи отговорност за избора на фугата, която се размива някъде в колективната безотговорност, а още по-малка е вероятността някой да я потърси....

3.Наистина има празноти в текущите спесификации, но нали затова са тези чужди консултанти.... или за да обявят коло хубави са Софийските кръчми, и че по това сме изпреварили Букурещ...

Що се отнася до технологията и материалите - това изобщо не е нова технология за страната. По известна е с името "торма", но много от българските производители ползват и/или крадат материали и технологии от водещи производители в бранша като GRACE или PRISMO. Обаче винаги ако може по-евтино и естествено да го "рационализираме" дали от към материали или от към технология - резултатите се виждат. Проблемът обаче не в тоя дето яде баницата ....
Т.А.
цитирай
6. roads - -
04.02.2007 22:38
Чакай ся, Тоше, модела фуга съвсем не го избира някакъв си анонимен чиновник, а изпълнителя, който предлага модел на надзора, който на свой ред преценява дали същият отговаря на изискванията на спесификацията. С една дума пределно ясно е чия е отговорността. Как се търси е друг въпрос, но това поначало е проблематичен процес - не само в строителството...

Съвсем не казвам, че технологията е нова, а че е ново по ФАР ТГС да се прави проект, в който друго освен фуги няма, а и по Зелената книга. Името му е толкова помпозно по простата причина, че никой не би дал пари за проект с име "Поправка на дефекти и т.н." Парите оставаха и щяха да бъдат загубени, ако на някой не му беше хрумнала идеята за този проект, който впрочем е и доста обтекаемо формулиран в проектното предложение - защото иначе нямаше да бъде одобрен за финансиране.

Като казвам, че в спесификацията няма изисквания за закрити фуги, това не е критика, а просто констатация - ми няма и това си е. Ясно е, че спесификацията не може да опише целия свят. И никакви консултанти не са я пипали, ами аз седнах и я дописах (попреписвайки).

И в крайна сметка това, че някъде се появил дефект, не означава задължително, че цялата система не е в ред. Грешки стават, въпросът е да се върви напред все пак.

Кажи сега за кръчмите в София и Букурещ! :)

АА
цитирай
7. анонимен - Добре де, този "надзор&qu...
05.02.2007 09:21
Добре де, този "надзор"(дето и по кръчмите ходи), не е ли отговорен пред възложителя за качеството - за какво им плащаме пари които в собствената си държава едва ли могат да вземат - може би за "трудните" условия при които работят. А аз определено съм против това строителя да си избира модела фуга - на практика пак се стига до няколкото фирми които правят фугите. И по принцип съм така да се каже за проектирането в детайли и изпипването на нещата, а не да се оставя на строителя и надзора да "циклят". А иначе съвсем не мисля, че цялата система не е в ред - все пак имаме система...А за спесификациите - по-скоро да има критика та да се вървим напред както казваш...
За кръчмите - това е "на ухо" от консултанти, но мисля, че трябва лично да отидем да проверим нещата за да сме сигурни!
Т.А.
цитирай
8. roads - -
05.02.2007 09:34
> За кръчмите - това е "на ухо" от консултанти, но мисля,
> че трябва лично да отидем да проверим нещата
> за да сме сигурни!

Е, а де, а де! :)

АА
цитирай
9. анонимен - И ние да разберем нещо от това тра...
05.02.2007 09:48
И ние да разберем нещо от това трансгранично стърудничество - да пием по една бира у Румънско например....
Т.А.
цитирай
10. анонимен - Ами тя румънската бира доколкото ...
05.02.2007 17:28
Ами тя румънската бира доколкото знам хич я няма... лошото е, че нямаме съседна държава с по-добра алтернатива.
Единствено ни остава Гърция с узото, ама пък за там вече взехме, че приключихме с коридора :))
цитирай
11. анонимен - Тя "консултантската" ...
06.02.2007 23:42
Тя "консултантската" бирd е почти еднаква навсякъде Murphis, Giness и т.н..... а за узото - това е "друга бира" - може да се каже например, че все още не сме усвоили турската Yeni RAKI - тепърва ще се водят преговори за турския пазар - т.е. влизането на Турция в ЕС, или пък за АРАКа - арабската мастика -нещо като международно сътрудничество(по Сирийска линия), докато Узото и Перното(Пастиса) вече са отдавна познати у нас и без ТГС програмите.....
цитирай
12. анонимен - aGKlkjPFlA
25.05.2011 02:57
Cool! That's a clever way of lokoing at it!
цитирай
13. анонимен - UXlmiVUlWmhnbXCNSL
25.05.2011 19:18
OT56tq , [url=http://zzzbprksgehb.com/]zzzbprksgehb[/url], [link=http://xmgmibfsnpan.com/]xmgmibfsnpan[/link], http://fejprlyoeshc.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: roads
Категория: Технологии
Прочетен: 590367
Постинги: 94
Коментари: 532
Гласове: 1033
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930